Meer verdienen of meer besparen?
In ‘Een dubbeltje op z’n kant’ ligt de focus van de programmamakers bij het verdienen van meer geld.
Hè wat, gaat het hier op Spaarblog alweer over dat stomme TV programma? Inderdaad. Maar ik beloof dat ik een punt zal maken wat helemaal los staat van het TV programma.
Gisteravond was er een nieuwe aflevering van ‘Een dubbeltje op z’n kant‘. Een stel met drie kinderen en een schuld van 60.000 euro. De moeder kwam op mij over als zwaar koopverslaafd, maar dat bleef verder buiten beeld. Vader werkte fulltime, moeder werkte parttime maar moest van de programmamakers fulltime gaan werken. En dat terwijl het stel drie kleine kinderen had, de jongste was nog maar een baby. Na allerlei berekeningen, die niet werden getoond op TV, concludeerden de programmamakers na een week dat het stel over 5 jaar schuldenvrij kon zijn.
Op zich is er niks mis met meer geld verdienen, maar je moet goed kijken of het wel zin heeft. Als beide ouders in een gezin met jonge kinderen werken moet je rekening houden met extra kosten voor kinderopvang. Maar dat is niet het enige, als je allebei om half zeven thuis komt, de kinderen zijn moe en jijzelf ook, ga je dan nog uitgebreid koken? Of haal je dan maar een kant & klaar maaltijd zodat de kinderen snel naar bed kunnen? Als beide ouders fulltime werken is er geen tijd om dingen zelf te repareren en zelf te maken die je wel kunt doen als één van beiden minder werkt, of niet werkt. Allebei fulltime werken betekent dat die kapotte fiets toch naar de fietsenmaker moet, dat er geen tijd is om kleding voor de kinderen te (ver)maken, kringloopwinkels af te speuren voor koopjes of zelf een verjaardagstaart te bakken. Besparen levert veel geld op, en dat is geld waar je geen belasting meer over hoeft te betalen.
Als je kinderen hebt ben ik ervan overtuigd dat je het beste uit bent, financieel-economisch gezien, met een kostwinnersmodel, anderhalf-verdienersmodel of allebei-3-dagen-model waarbij de kosten voor kinderopvang zoveel mogelijk worden vermeden omdat de halve baan onder schooltijd kan. Hiermee bedoel ik overigens niet dat vrouwen automatisch de rol van thuisblijvende partner op zich moeten nemen, maar dat is weer een hele andere discussie. De tijd die de thuisblijvende partner niet aan werken besteed moet dan uiteraard wel goed besteed worden: niet aan winkelen, darten of koffieleuten, maar aan het betere bespaarwerk.
Een gezin met een inkomen van 5000 euro per maand (zoals de mensen van gisteravond) moet gemakkelijk 1000 euro per maand kunnen besparen, met een beetje inspanning misschien wel het dubbele. En dan zijn ze veel eerder schuldenvrij dan pas over 5 jaar.


28 augustus, 2009 at 11:13
Ik heb alleen de 2e helft van het programma van gisteravond gezien. Ik wist bijvoorbeeld niet hoeveel ze verdienden. Maar ik vond de diepgang van de oplossingen wederom beperkt.
Ook ik ben van mening dat het verstandig is om naar de uitgaven te kijken, ipv naar de inkomsten.
Ik ben echter zelf niet zo’n voorstander van het kostwinners of anderhalf model. Mijn man en ik werken allebei 4 dagen, waardoor we 3 dagen kinderopvang hebben. Wij hebben allebei een academische opleiding met een goede baan. We vinden ons werk leuk, maar één van ons 2 kan rustig thuisblijven, zonder dat we in financiele problemen komen. Bij een eventuele scheiding (wat bij het stel uit het programma van gisteren een zeer reeel scenario is), heeft degene die is gestopt met werken of aanzienlijk minder is gaan werken daarna minder inkomen, dan degene die altijd heeft doorgewerkt. Dit verschil haal je dan niet meer zo makkelijk in.
28 augustus, 2009 at 11:47
Ik vond dat meer werken in dit geval grote onzin.
Volgens mij zou meer werken voor dit gezin alleen nog maar meer uitgeven betekenen en ouders die bijna nooit thuis zijn…
Waar ik me erg aan gestoord heb is dat de moeder een mega gat in haar hand leek te hebben, maar dat zij degene was die zei dat ze dit geen 2 maanden meer vol kon houden en dan met de kinderen zou vertrekken! Wat een macht van zo’n moeder, hoezo de kinderen meenemen? En vader dan? Die man deed hartstikke zijn best (en zwichtte steeds weer voor de krokodillentranen van zijn vrouw), maar volgens mij ging het er aan de andere kant net zo hard weer uit, dankzij moeders. Zij kwam met schulden uit een vorige relatie (pa ook, maar dat was veroorzaakt door met verlies verkopen van zijn vorige woning).
Ik had de indruk dat zij niet zozeer gebukt ging onder de schuldenlast, maar meer onder het feit dat ze het geld niet meer met bakken kon uitgeven. Wat mij overigens altijd opvalt bij dit programma is dat het huis helemaal is ingericht volgens de laatste trends.
Jammer ook dat ze niet eens de keukenkastjes, de koelkast en de kledingkasten opentrekken om te kijken waar het nou fout gaat (veel merkartikelen waarschijnlijk).
En ik kijk nog steeds, tegen beter weten in….;)
fijn weekend,
Lilian
28 augustus, 2009 at 12:55
Wij hebben geen schulden en besparen doen we alleen omdat het over de balk smijten van geld niet bij ons past. En verder omdat we het milieu willen ontlasten. Een soort levensstijl dus.
Ik ben een jaar geleden gestopt met werken(fulltime). We hebben 2 volwassen kinderen. Jullie willen niet weten hoeveel we zijn gaan besparen doordat ik thuis ben gaan “zitten”. Ik heb nu tijd voor een moestuin, koopjes najagen in de supermarkten, kleding (ver)maken, oude spulletjes (kasten, stoelen enz.) opknappen, eten koken op de goedkope maar zeker wel lekkere manier en nog veel meer.
Om een lang verhaal kort te maken: deze moeder moet zeker niet meer gaan werken buitenshuis maar zich nuttig maken binnenshuis. Dan kunnen ze pas een berg geld besparen!!!!!!!
28 augustus, 2009 at 13:03
ik snap niet dat mensen 5000 euro in de maand verdienen is dit met belastingvoordeel enz.
wij komen niet eens aan 1600,- verdiensten aan werk en daarbij de belsting voordelen niet meegerekend.
als ik dit te besteden had dan kan ik 3000,- pm sparen op jaar basis 36000,- dan waren wij binnen no time financiëel vrij.
Zucht….
28 augustus, 2009 at 14:33
Om even kort te reageren (mn op Sandra). Als hoger opgeleide starter kun je al vaak rekenen op zo’n 2.000 tot 2.500 euro bruto per maand. Ervan uitgaand dat dit jaarlijks een beetje stijgt (elk jaar een trede erbij op de loonladder) kan ik me voorstellen dat je met 2 keer inkomen aan 5000 euro kunt komen. Ook zonder dat je hier bealstingvoordelen en dergelijke bij rekent.
Maar twee keer fulltime werken betekend ook 5 dagen opvang voor je kinderen regelen, volledig of naschools. Betekend inderdaad ook dat er geen tijd over blijft voor thuiswerkzaamheden die besparend kunnen zijn, betekend geen tijd om alle supermarkten af te lopen voor de aanbiedingen, betekend weinig tijd om te koken, minder tijd voor de kinderen. Dit maakt waarschijnlijk ook dat je meer geld kwijt bent aan je boodschappen, meer geld uitgeeft aan makkelijke maaltijden, meer geld uitgeeft aan gezinsuitjes om de kwantiteit te compenseren met (gezochte) kwaliteit. Waarschijnlijk ben je ook meer geld kwijt aan een (tweede) vervoersmiddel met alle kosten van dien. Nou ja, ik kan de conclusie van Ellen helemaal onderschrijven. Niet alleen naar de inkomsten kijken maar zeker ook naar de uitgaven en de patronen die daaraan ten grondslag liggen. En ja, soms is allebei werken ook een investering waardoor de loop van ieders carriere door kan blijven gaan.
28 augustus, 2009 at 16:32
Mijn persoonlijke mening is dat het het beste is als beide ouders werken. Het is beter om financieel onafhankelijk te zijn van je partner. Ik ben voorstander van het ‘Scandinavische model’: In de Scandinavische landen (zoals Zweden en Denemarken) is kinderopvang gratis (wordt door de overheid betaalt). En dat werkt: 95% van de Zweedse vrouwen werkt fulltime (tegenover 40% van de vrouwen in Nederland). Ook is de mentaliteit daar anders. De Scandinaviers zijn van mening dat professionele kinderopvang goed is voor de ontwikkeling van het kind.
Ik vind de mening van vele Nederlanders met betrekking tot kinderopvang erg conservatief.
28 augustus, 2009 at 18:57
Ik vergeet echt iedere keer te kijken, maar als ik alle verslagen zo lees zou ik me alleen maar ergeren denk ik
@ Spaarvarkentje: wij hebben een dochter op de wereld gezet om op te voeden en voor te zorgen. Niet om te laten opvoeden door professionals en af en toe ’s avonds daar de vruchten van te mogen plukken. Wij willen zometeen beiden vier dagen werken, dit maakt ons beiden financieel onafhankelijk van elkaar. Onze dochter gaat drie dagen naar opvang (zowel prof. als oma’s), maar is dus wel meer dan de helft van de tijd bij ons. Gezien de wachtlijsten voor kinderopvang denk ik dat het wel meevalt met conservatief denken.
28 augustus, 2009 at 19:27
Ik vind dat programma sowieso te vaag voor woorden. Het is duidelijk emo-tv, met de getallen die worden genoemd, kan ik niks.
In het algemeen denk ik dat je inderdaad kritisch moet kijken of je werk wel het gewenste geld oplevert. Toch kun je ook de lange termijn bekijken. Soms is het in het begin qua geld niet lucratief, maar in de loop der jaren kun je een hoop opbouwen. Werken heeft een sociale functie en levert vaak ook nog wel wat aan geestelijke bagage op.
Lange termijnvisie is heel moeilijk. Toch loont het de moeite om dat te proberen in te schatten.
28 augustus, 2009 at 19:29
Vergeet dit oppervlakkige programma toch - het is vooral emotie-tv zonder inhoud.
Geen cent te makken (met Marieke Henselmans) is stukken beter. Veel meer de nadruk op besparen. Berekeningen worden meestal uitgelegd, en genoeg bespaartips waar je wat aan hebt.
28 augustus, 2009 at 21:56
Ik heb weer met verbazing gekeken naar deze aflevering. Als bezuiniging moet de auto worden verkocht. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar het gezin zit dan wel zonder vervoersmiddel. Maar staat er trouwens niet nog een prachtige Kawasaki in de voortuin? Er wordt niets over gezegd, maar die kost toch ook wat en daar kan maar 1 persoon op rijden. Of zou die motor er voor je show staan?
En dan dat kinderfeestje van de dochter. Dat kan niet worden gehouden, omdat er geen geld is. Ik weet wel dat het tegenwoordig trend is om dure en bijzondere feestjes te houden, maar met wat creativiteit, limonade, slingers en veel goede zin zijn de leukste en goedkoopste feestjes te organiseren. Er kan zo veel. Er stond een prachtig groot bad in de tuin. Dat geeft toch al een mogelijkheid? De feestjes die mijn kinderen vroeger kregen, waren thuis, met een aantal vriendjes, veel pannenkoeken en spelletjes. De kosten waren laag, maar de pret niet minder. Ze zijn nu volwassen, maar ze kunnen nog met plezier herinneringen hieraan ophalen.
29 augustus, 2009 at 10:07
@ Ellen, klopt het dat je reageert op jezelf? Of is deze blog toch door iemand anders geschreven?
29 augustus, 2009 at 12:43
Ik heb de aflevering niet gezien, omdat ik uitgekeken ben op het programma, maar wil wel even reageren op de hoeveelheid werken. Ik heb een dochter van 14 maanden en heb afgelopen half jaar na een verlof van een half jaar 4 dagen per week gewerkt en mijn man full-time. Dit vond ik te veel, omdat ik meer bij mijn kind wilde zijn. Nu werk ik 3 dagen en mijn man full-time. Natuurlijk hebben we minder inkomen en ben ik financieel niet onafhankelijk en al die poespas, maar waar het bij mij om gaat heeft niets met geld te maken, maar met het feit dat ik zo ontzettend geniet van mijn kind. Dan koop ik maar wat minder (ben toch al bespaarderig)
29 augustus, 2009 at 13:19
Misschien is ervoor deze koopzieke moeder maar 1 oplossing……fulltime werken zodat je bijna geen tijd hebt om nog meer geld uit te geven aan dingen die je leven echt niet verrijken,maar je status natuurlijk wel.En ja,zolang ze zich daar nog niet bewust van is ,is deze moeder nog lang niet uit de ellende!!!
29 augustus, 2009 at 17:59
Over wel of niet (fulltime) werken wanneer er kinderen zijn, kan ik nu niet over oordelen. Mijn vriend en ik hebben (nog) geen kinderen. Maar ik ben het volledig eens dat meer geld binnenbrengen geen zin heeft wanneer het er aan de andere kant nog harder uitgaat.
Maar bij deze wil ik wel opmerken dat besparen ook kan als je beide fulltime werkt hoor. Je moet het ook LEUK vinden. Ik vind het leuk om zelf te koken en te bakken. Ik vind het leuk om een oud kastje op te knappen, en ik ga nu een naaicursus doen zodat ik zelf kleine reparaties kan doen, en wellicht ook dingen zelf kan maken. Terwijl ik nog een studie doe en meer dan fulltime werk (met heel veel plezier).
Maar ik ken ook mensen die thuis zitten en liever theeleuten en winkelen dan besparen. Dus volgens mij is het ook wel eens een kwestie van niet willen.
30 augustus, 2009 at 13:49
Ik heb het programma niet gezien, maar uit de verhalen hier begrijp ik dat deze mevrouw een behoorlijk gat in haar hand had. Dan denk ik niet dat zij het type is dat zelf kleding gaat verstellen of verschillende supermarkten af zou lopen voor de aanbiedingen.
Ik weet niet of fulltime werken de oplossing is, zeker als je in plaats daarvan dure opvang moet betalen. Maar ze houdt in ieder geval minder tijd over om te shoppen
30 augustus, 2009 at 17:43
Ik vind het wel degelijk een programma met een boodschap.Hoeveel mensen zijn er wel niet die bij de dag leven en dan in de problemen komen.En het kunnen dus mensen zijn waar je het niet van verwacht.
Dat wordt met dit programma wel duidelijk gemaakt.Iedereen kan anders over de oplossingen denken maar het is wel triest dat het zover moet komen dat je hele dagen moet werken om je schulden af te lossen.
Dus als er mensen zijn die daardoor gewaarschuwd worden is dat een goeie zaak.
31 augustus, 2009 at 08:05
@ konijn1: dat was een andere Ellen.
@ Meisje: helemaal mee eens, het is vooral een kwestie van willen. Er is wel een groot verschil tussen wel of geen kinderen: als er kinderen komen heb je minder tijd, terwijl je uitgaven toenemen.
25 oktober, 2009 at 01:35
Hallo allemaal op deze informatiefe blog.
Sinds gisteren ben ik op deze blog terecht gekomen en heb al behoorlijk wat tijd hier door gebracht.
Mijn gedachten over het TV progamma is dat iedereen die er in voor komt telkens weer zo simpel mee omgaat.
Een voorbeeld, men heeft 30 duizend euro schuld -> dit kan met 3 a 4 jaar opgelost zijn. Maar dat geloof ik niet want wie kan er per jaar 10 duizend euro aflossen.
Ik niet en zo zijn er nog vele anderen die het net aan kunnen redden tegenwoordig.
Ook vind ik dat men strakker aangepakt moet worden met zuiniger aan te gaan leven en minder of geen luxe meer te nuttigen.
Heel veel jaren terug in de tijd was men blij met wat men had en niet had. De mensen leefde met wat ze hadden en redde zich daar mee.
Mijn conclusie over het progamma is dat het gemaakt is voor de kijk cijfers / om te scoren.
1 december, 2009 at 09:39
[...] is om meer te werken, is het misschien handiger proberen geld te besparen. Werken kost namelijk ook geld. Daarnaast is het zo dat je, wanneer je inkomen bepaalde drempels over gaat, minder aanspraak maakt [...]